אתר חיל-האוויר : טייסת "הנגב" חוגגת 40

בשנת 1981 חיל-האוויר חתם על עסקת רכש של מטוס ה"נץ", שהביאה לפתיחתן של שלוש טייסות בחיל | תמונת ארכיון
בשנת 1981 חיל-האוויר חתם על עסקת רכש של מטוס ה"נץ", שהביאה לפתיחתן של שלוש טייסות בחיל | תמונת ארכיון

טייסת "הנגב" חוגגת 40

פורסם בתאריך 01.08.2016

הקמת הטייסת לראשונה, הפלת מטוס אויב באמצעות תותח ויצירת אב-טיפוס לטייסות נוספות. לכבוד יום הולדתה ה-40 של טייסת ה"נגב", המפעילה את מטוס ה"סופה", אתר חיל-האוויר מספק הצצה לרגעיה הבולטים

מאת: נדב שחם

כבר ארבעה עשורים שטייסת "הנגב" פועלת מסביב לשעון. לכאורה נדמה כי היא דומה במאפיינה לכל טייסות החיל, שכן כולן פועלות למען אותה המטרה, אך סיפורה מציג היסטוריה ייחודית והווה מספק. "הטייסת הינה טייסת קרב מובילה עם רלוונטיות מבצעית בכל זירה שחיל-האוויר פועל בה, מהמעגלים הקרובים ועד הרחוקים ביותר", מדגיש סא"ל ג', מפקד טייסת "הנגב", המפעילה מטוסי סופה (F-16i). "הטייסת מתמחה במשימות התקיפה ושמה את הנושא בראש מעיינה".

כל מי שמכיר מקרוב את הטייסת יידע לספר על אופייה המיוחד. "הטייסת פועלת תמיד למען ביצוע המשימה וחותרת למגע. זה מתחיל בשדרת הפיקוד בגף הטכני אשר משימתיים מאד ומכוונים למטרה, דרך אנשי צוות-האוויר שיודעים עבור מה הם נלחמים ומקריבים, ועד אחרון החיילים שאומרים לי בהענקות דרגה כי מה שעושה להם את השירות זה החיבור בין האנשים למשימה", מסביר סא"ל ג'. "זהו מאפיין ברור של הטייסת יותר מכל כשירות, טיל או פצצה כזו או אחרת".

כיאה לטייסות החיל וגאוות היחידה המובהקת של כל אחת ואחת מהן, גם כאן אנשי טייסת ה"נגב" מעידים כי היא מקור גאווה עבורם. לצד העבר, ההווה והשאיפות לעתיד, יש להם סיבה נוספת: הטייסת מהווה תשובה ציונית הולמת למבחן העם בנגב של דוד בן גוריון. רבים מאנשיה מתגוררים בנגב בעקבות שירותם ומקיימים שיתוף פעולה פורה עם הקהילה באזור.

"הטייסת מובילה עם רלוונטיות מבצעית בכל זירה שחיל-האוויר פועל בה, מהמעגלים הקרובים ועד הרחוקים ביותר" | תמונת ארכיון
"הטייסת מובילה עם רלוונטיות מבצעית בכל זירה שחיל-האוויר פועל בה, מהמעגלים הקרובים ועד הרחוקים ביותר" | תמונת ארכיון

בית הכשרה לטייסי F-16

עקב ההחלטה על קליטת מטוסי "כפיר" בטייסת "הצרעה" בחצור הוחלט לפתוח עם מטוסי ה"נשר" שנפלטו ממנה טייסת חדשה, טייסת "הנגב". צוות מצומצם של טייסים בהובלת מפקד הטייסת רס"ן עמוס בר ז"ל, החלו בהכנות להקמתה הרשמית. בקיץ 1976 נערך בחצור מסדר רשמי לציון הקמת הטייסת שהחזיקה ברשותה 25 מטוסי "נשר".

לאחר זמן קצר של פעילות נאלצה הטייסת לעזוב את חצור, בעקבות פתיחת בסיס חדש בסיני, איתם. "כשהגענו לבסיס עוד היו פועלים מרפיח שבנו אותו, כל העסק היה רופף", מספר העיתונאי והסופר אליעזר יערי, איש מילואים בטייסת באותה תקופה. בשנת 1978 השתתפה טייסת "הנגב" במבצע הצבאי הראשון שלה, מבצע ליטני, במהלכו תקפו מטוסי הטייסת מטרות רבות בשטח לבנון, ושנה לאחר מכן קלטה לשורותיה את מטוסי ה"שחק" (מיראז' 3). "הטייסת הייתה מעין בית הכשרה לטייסי F-16 עתידיים", מציין יערי.

טייסת בהתהוות

בשנת 1981 הטייסת עברה שינוי משמעותי שהגיע ממקום לא צפוי. בעקבות ההפיכה באיראן, ארצות הברית ביטלה את עסקת הקנייה של 75 מטוסי ה"נץ" (F-16AB) שחתמה עמה. חיל-האוויר זיהה את ההזדמנות והצליח לחתום על העסקה החשובה אשר הביאה לפתיחתן של שלוש טייסות נץ בחיל הישראלי.

בשלב מסוים החלה להתגבש תפיסה בחיל-האוויר כי צריכה לקום טייסת איכותית בדרום שתהיה קרובה לגזרה הדרומית. מפקד החיל דאז, אלוף (מיל') דוד עברי, בחר בטייסת "הנגב" למשימה והחליט כי היא תקום בבסיס חדש אשר ייבנה במרכז הנגב, "בסיס רמון". בפברואר 1982, 12 מטוסי "נץ" של הטייסת המריאו מרמת-דוד למטס העברה רשמי לרמון, וכבר בחודש אפריל באותה שנה עברה הטייסת את מבחן הכשירות המבצעית בהצלחה.

"לא היה שום ספר שהסביר כיצד מקימים טייסת כאשר בבסיס אין תשתיות מתאימות, ולא היו רשימות של משימות שצריך לבצע. הטייסת אוישה במיטב הטייסים והטכנאים ונעזרה במפקד רמת-דוד תא"ל (מיל') יפתח ספקטור, שהיה לו ניסיון קודם בהקמת טייסת קורנס בחצרים", נזכר אל"מ (מיל') גדעון ליבני, מפקד טייסת "הנגב" בין השנים 1981-1983. "בניית טייסת היא סיפור ארוך שדורש זמן רב, השקעה ומחשבה רבה. כאשר עושים דברים בצורה חפוזה מתרחשות הרבה טעויות שמעכבות את התהליך".

מהר מאוד עמדה הטייסת במבחנה הראשון: מלחמת לבנון הראשונה. הטייסת לקחה חלק בשני קרבות אוויר בהם הפילה חמישה מטוסי אויב. בין הקרבות נמנה קרב שהוביל אל"מ אילן רמון ז"ל אל מול רביעיית מיגים סורים, במהלכו הופלו שני מיגים בעזרת טילי "לולב". את המטוס השלישי יירט אל"מ (מיל') אורי גיל בעזרת תותח, והפלתו נכנסה לספרי ההיסטוריה של החיל.

סגן אילן רמון ז"ל וסגן אלוף (מיל') גדעון (ג'אבל) ליבני בפתח טייסת "הנגב" | תמונת ארכיון
סגן אילן רמון ז"ל וסגן אלוף (מיל') גדעון (ג'אבל) ליבני בפתח טייסת "הנגב" | תמונת ארכיון

רגע קשה בהיסטוריית הטייסת נרשם בקיץ 1986 כאשר מפקד הטייסת דאז, סא"ל יוסי אליאל ז"ל, התרסק במהלך אימון להופעת אווירובטיקה של מטוס בודד במסדר הכנפיים כאשר כל אנשי הטייסת צופים בו. תא"ל (מיל') רני פלק שנכנס לתפקיד מפקד הטייסת מיד לאחר מותו של סא"ל אליאל, נזכר בימיו הראשונים בתפקיד ובאתגרים שעמדו בפניו: "בהתחלה היה קשה מאוד, בעיקר עם החיילים שראו את המפקד שלהם נהרג. הם אספו חלקים של המטוס שהתרסק ושמרו בחדרים".

אב-טיפוס לטייסות הבאות

נדמה שהטייסת ואנשיה כבר התרגלו להתחלות חדשות. לאחר שחיל-האוויר חתם על עסקת קנייה של מטוסי "סופה" בשנת 2002, הוחלט שטייסת "הנגב" תהיה הראשונה לקלוט אותם. צוות ההקמה החל מיד לעבוד, כאשר מטרתו העיקרית הייתה להקים טייסת שתהווה אב-טיפוס לשאר טייסות הסופה שיקומו בחיל.

בפברואר 2004, חמישה חודשים לאחר שיצאו הצוותים האוויריים והקרקעיים להסבות בארצות הברית, נחתו זוג מטוסי "סופה" בבסיס רמון. ביום למחרת, פחות מ-24 שעות מאז נחיתתם, כבר היה ניתן לשמוע את קול מנועי ה"סופה" ולראות את המטוסים חותכים את השמים וממריאים לטיסת אימונים בשמי ישראל. "למרות שעסקתי בפרויקט שנתיים והכרתי כל מערכת במטוס עדיין הפתיע אותי השילוב והעושר שלהן", מעיד סא"ל (במיל') יובל, קפ"ט צוות ההקמה. "הייתה תחושה שלקחו את כל הדברים הטובים בחיל-האוויר וחיברו אותם לכדי כלי-טיס נפלא".

מקור: אתר חיל-האוויר : טייסת "הנגב" חוגגת 40

תגובות בפייסבוק:

תגובות בפייסבוק

One comment

השאירו תגובה

%d בלוגרים אהבו את זה: